Tuesday, December 15, 2009

-Personaliti Disorder-

Individu-individu yg mempunyai "personality disorder" ini mempunyai corak-corak tertentu dgn proses dalaman dan kelakuan yg jelas berbeza dgn majoriti orang lain. Perbezaan ini jelas kelihatan dlm segi tanggapan mereka terhadap orang, idea, emosi dan hubungannya kpd orang lain. Ia merupakan satu 'patern' di mana ia bertahan lama dan teguh dan ia muncul dlm situasi2 yg berbeza. Ia menyebabkan individu2 tersebut utk mentafsir situasi2 dlm satu cara yg berbeza dari orang lain.

Adalah perlu diingati yg tiada garisan pemisah yg jelas diantara penerimaan sosial dan perbezaan sosial. Bergantung pada nilai2 budaya, kelakuan yg sama itu boleh jd dianggap normal, keterlaluan atau merupakan "disorder".

Oleh itu, ia adalah penting terutamanya bagi membezakan gaya keperibadian dan "disorder" personaliti tersebut.

Setiap jenis "Personality Disorder" tersebut tertaluk kepada gaya keperibadian yg tertentu berdasarkan sifat gaya tersebut bila ia menjadi ekstrem dan keterlaluan dari segi ciri parameter orang yg normal.




to be continue...

P/S : Kalo ada yg tanya kenapa 1st post je da sebut pasal ni... sbnarnya.. lebih dari separuh dlm list di atas.. ada dlm diri aku.. that's why, ramai yg kata aku pelik atau gila etc.. well.. diorang x salah.. Ya.. aku ada personality disorder.. ~Tiada nama untuk ku~ sbb.. hmm... >__<




No comments:

Post a Comment